2011. január 26.

Selbu

Selbu. Norvégiában mindenki, de külföldön is nagyon sokan ismerik ezt a nevet. A terület híres különleges  kötéstechnikájáról: eredetileg fekete és fehér birkák festetlen gyapjából kötötték a jellegzetes, kétszínű mintákat. Az 1800-as évek derekától már készítettek ilyen ruhadarabokat.  Először esküvői ajándékként, a vőlegény és a többi családtag kapott egy-egy kötött darabot a menyasszonytól, de hamarosan nagyon népszerű lett, és a környéken mindenki – nők, férfiak, sőt gyerekek is – ilyet kötött. A legismertebb minta a „selbu rózsa” (selburose), amelyet norvég csillagnak is szoktak hívni, és amely Norvégia népművészetének jelképe lett.
A kesztyűmet (selbuvotter) – mivel nincs fekete-fehér gyapjúfonalam -, a szürke pulóver maradékából és egy kis fehér gyapjúfonalból kötöttem. 
Gudrun Pettersen albumából egy gyermekkesztyű mintáját felhasználva készítettem el életem első selbu darabját. 

 A hagyományoknak megfelelően a kesztyű tenyerét apró geometrikus minta dísziti, a kézhát gazdagon mintázott, középen a jellegzetes selbu rózsával. Érdemes megfigyelni a kesztyű ujját: ez is mindig gazdagon díszített. Itt a hüvelykujj tenyér felőli része azonos mintájú a tenyér mintájával, míg a külső oldalát egy pici virág díszíti. A kesztyű élén és a hüvelykujjak szélén szürke csík fut végig, amely kiemeli a fogyasztások ívét. Körben kötöttem.

17 megjegyzés:

  1. Kedves MrsYarnarts! Örömmel időzök blogodon, szeretnék egy díjjal "kedveskedni" Neked. Fogadd el, kérlek...

    VálaszTörlés
  2. Ez nagyon-nagyon szép, mindig is ez a minta volt az egyik kedvencem. Kár, hogy én ilyet nem tudok kötni, jövő télig megtanulhatom, szerinted?

    VálaszTörlés
  3. Húha, ez csudaklassz!
    Roppant ügyes vagy! Én ezzel a technikával csak szemezek, és azt hiszem, ez így is marad, ugyanis nincs idegzetem vezetgetni, cserélgeti a szálakat!

    VálaszTörlés
  4. Bejus, nagyon szépen köszönöm, megtisztelsz vele!

    VálaszTörlés
  5. Szélsebesen dolgozod fel a fonalakat! (Tudom, vastag, meg minden, de akkor is...) És persze megint nagyon mutatós!

    VálaszTörlés
  6. borsoo, nöné! nem is olyan bonyolult, még ha annak látszik is. két este megkötöttem. Először fontolgattam, hogy a hüvelykujjat egyszínű fonalból kötöm, de nem bántam meg a mintásat: egyrészt így jobban hasonlít az eredetire, másrészt a minta miatt - akármennyire hihetetlen - kevesebbet kell számolni. csak úgy adja magát, nem kell odafigyelni a sorok számára, sőt, a fogyasztásra sem. először érdemes síkban kötött darabbal (pulóver, mellény) próbálkozni. vagy neked, borsoo, például játékbaba ruhával :)
    http://www.ravelry.com/designers/astrid-aesoey a kislányod örülne biztosan, te pedig egy kisebb darabon begyakorolhatod a technikát.
    nöné, engem kifejezetten megnyugtatott ez a kis darab kötés. nagyon élveztem, lehet, hogy készítek még egyet fekete-fehér színben is.

    VálaszTörlés
  7. hu, én most találtam rá a blogodra, Bejus által... és amit láttam, az nagyon elvarázsolt... nagyon ügyes vagy, annyi gyönyörű munkát adsz ki a kezeid közül...

    VálaszTörlés
  8. GumiPók, hidd el, a mellényedet nehezebb megkötni, és még egy sálat is tovább tart elkészíteni, mint ezt a kesztyűt :)

    VálaszTörlés
  9. Andikám, köszönöm az elismerő szókat. Az előbb én is benéztem hozzád, tetszett, amit láttam, vissza-visszatérek majd gyönyörködni.

    VálaszTörlés
  10. A levelemből kimaradt a gratuláció, úgyhogy most gyorsan ide teszem:
    Nagyon tetszik a kesztyű, és minden elismerésem a kitartásodért! :)

    VálaszTörlés
  11. az én levelemből is kimaradt valami: a köszönet a gratulációdért :)

    VálaszTörlés
  12. Hát ez valami csudaszép lett! Nönéhez hasonlóan én is csak szemezgetek még ezzel a technikával, de oda vagyok tőle nagyon:)Nagyon szép dolgokat készítesz!

    VálaszTörlés
  13. Huh, de szép! Én is féltem ettől eddig, de hátha most felbátorodom. Gyűjtök egy kis erőt:) Talán ehhez: http://www.ravelry.com/patterns/library/02-norweger-minirock/people

    VálaszTörlés
  14. bucilla, köszi! én a fonalaidért vagyok oda! és a kötéseid is gyönyörűek :)

    VálaszTörlés
  15. Eszter, a szoknya tökéletes választás! Ilyenkor sajnálom, hogy én nem hordhatok ilyesmit :( (khm... a korom, meg a testalkatom...)

    VálaszTörlés
  16. Hihi, na én sem hordok ám minit! Valami térdig érő 'A'-vonalút viszont nagyon is el tudnék képzelni:)

    VálaszTörlés
  17. ez a szoknya nagyon csinos, éppen neked való!

    VálaszTörlés

Örülök, hogy meglátogattál. Köszönök minden megjegyzést.