2015. december 19.

Baa-ble

"Mimedli" Szandinál láttam először egy ilyen bájos birkás kötött sapkát, amely az idei Shetlandi Gyapjúhét hivatalos mintája volt. Már akkor tudtam, hogy ilyet én is szeretnék. A Montreal sapkám maradék Drops Delight kékes-barnás fonala mellé fogtam egy barna és egy szürkés Alpissima fonalat. Így egy hihetetlenül kályhameleg sapka született a gyapjú és az alpaka házasságából. A képen egy óriási gyapjú-alpaka fonalból készült nyakmelegítőt viselek hozzá. Tőlem aztán jöhetne már a tél! Mindjárt karácsony, de az idén felénk még nem is volt igazi hideg. Ha végignézzük a képeket, fel sem tűnik, hogy elkészítésük között öt hónap telt el. És mivel a kötött holmik igazi szezonja a hűvösebb hónapokra esik, gondolom, nem alaptalan a feltételezésem, hogy az igazi nyárimádó kötősök is titokban valahol mindig a telet várják.
Mi gyakran nyáron is olyan helyet választunk a pihenésnek, ahol az itthoni negyven fokok után egy kicsit felfrissülhetünk. Úticélunkhoz közeledve már messziről sejthető volt, mi vár ránk: a sziklacsúcsok körül kavargó felhők jelzik, hogy ez egészen más világ, mint amihez mi, alföldi emberek szoktunk.
Nagy meglepetés azért nem ért, hiszen nem először jártunk itt.
Sokak szerint a világ legveszélyesebb - szerintem leglátványosabb - útjai között található a Transzfogarasi út.
A fokozatosan emelkedő út megszámlálhatatlan éles kanyar után ér fel a Fogarasi-havasok legnagyobb tengerszeméhez, a 11 méter mély Bâlea-tóhoz.
A gyönyörű, 2040 méter magasan fekvő gleccsertavat hátrahagyva átkeltünk a főgerinc alatt átvezető alagúton, hogy egy kis időre elbúcsúzzunk a Kárpát-medencétől, és a Déli-Kárpátok lábánál nyugat felé tartva elérjük a - talán még a Transzfogarasi útnál is vadregényesebb - Transalpina utat.
Románia déli részét, Olténiát köti össze Erdéllyel. Még II. Károly, Románia királya kezdte építeni. Majd a második világháborúban a németek átépítették. 2012-ben fejezték be az újraaszfaltozását, de maga az út még ma sincs igazán kész: sok helyen nincs megoldva a vízelvezetés, nincs útpadka, a meredek hajtűkanyarokban nincsenek korlátok, egy helyen pedig maga az út is elfogyott, néhány kilométeren keresztül poros, kővel kirakott makadámúton haladtunk.
A magashegységi éghajlatnak köszönhetően kellemesen hűvös utunk volt.
Az út egyik érdekessége, hogy meredekebb déli és a lankásabb északi oldalt egy hosszú fennsíkon kanyargó út köti össze. Legmagasabb pontja, az Urdele-hágó 2145 méter magasan található. Gyönyörű látvány, egy életre szóló, felejthetetlen élmény.
Mellettünk a meredeken mélyre vezető út, körülöttünk kavargó felhők.
Egyszer a tőlem pár lépésre álló Mr Yarnart is majdnem eltűnt előlem.
Bármerre jártunk, a legmeredekebb hegyoldalon is számtalan birkanyájat láttunk.
A hágótól pár kilométerre, gyönyörű napsütésben piknikeztünk: a leterített takarón eszegetve gyönyörködtünk a Páring-hegységben, amikor a meredek hegyoldalon - szinte a semmiből előtűnve -békésen legelésző birkák közeledtek felénk. Éppen csak hogy elő tudtam venni a fényképezőgépem, hogy megörökítsem a jószágokat, amint módszeresen, lépésről lépésre haladva közeledtek, körbevettek, majd egykedvűen rágcsálva a füvet átkeltek az úton, majd eltűntek egy szomszédos völgyben.
Ez utóbbi két képet látva gondolom, nem véletlen, hogy most újra eszembe jutott ez a nyári kirándulásunk.

1. A sapka színátmenetei..nagyon szép lett..hihetetlen plasztikusak a barik. A fotók pedig borzongatóak...vágyom én is arrafelé!

1. bevallom, ollóval néha alakítottam a színátmenetet: a kékes és barnás részeket két külön gombolyagba gyűjtöttem :) az útra való készülődéshez még rengeteg időd van, mivel csak júniustól járható biztonságosan mindkét út, a lavinaveszély miatt nagyjából októberben újra lezárják.

2. Gyonyoruek a fotok, de ez a sapi nagyon szep!!!! :)

3. Szép és finom meleg :)
    A hely pedig visszaváró, otthonos még nekünk alföldieknek is :)

1. jártál arra te is? mi egy barátunkkal ismét útnak indulunk majd 2017-ben :) tulajdonképpen már most is vágyom vissza :)

4. Gyönyörűek együtt a sapka színei az útibeszámolót meg öröm volt olvasni, nézni!

5. Jaj, de édes ez a baris sapi! Nagyon szép helyeken jártatok, remélem, tényleg üdítő volt a kirándulás!

1. üdítő, pihentető és izgalmas is egyben. én nem is mertem vezetni, sok helyen még lenézni sem a völgybe :D vittem kézimunkát az útra, de elő sem vettem, annyi látnivaló volt.

6. Fantasztikusan komplett a bejegyzésed! Szeretem az íveidet... nálad nincsenek is véletlenek. :)
    No és a sapka! Azon teljesen felvidultam. Köszi!

1. persze, hogy nincsenek véletlenek, de azért ne felejtsd a sorrendet :) augusztusi utazás, őszi shetlandi gyapjúhét, novemberben felfedeztem a mintát, majd némi késlekedés után meg is kötöttem :)

2. Ez is egyike az íveidnek, nemde? ;)

3. és fordítva milyen izgalmas lett volna: felfedezem a mintát, megkötöm a birkás sapkát, majd nyakamba veszem a világot, hátha találok valahol valami hasonló birkás tájképet :D

4. ja, a valóságban is tele vagyok ívekkel :)

5. Lényegesen kalandosabb lett volna direkt birkák után kajtatni, de azért így sem rossz! :) És inkább íves, mint szögletes, már ha engem kérdeznek...

6. én nem is az állatokat csodáltam, hanem a juhászokat. az ő cipőjük-ruhájuk össze sem hasonlítható a mienkkel, mégis milyen könnyedén mentek több, mint 2000 méter magasságban a birkák után föl-le a meredek hegyoldalban a sziklák között.

7. Tényleg úgy néz ki, mintha az utolsó tájképet (a bárányokkal) kötötted volna meg :)

8. So beautiful! I am also planning to knit this hat!

9. Ó, milyen kedves ez a sapi... Azok a barik rajta... teljesen elaléltam. :)
    És pont ilyen hatalmas nyakmelegítőt szeretnék én is kötni de nekem valahogy mindig vagy túl bő lesz, vagy túl szűk. A tiéd nagyon csinos!

1. ez tényleg hatalmas, simán lecsúsztatható a vállamon, de kétszer is körbe lehet tekerni a nyakamon.

10. Gyönyörű képek, szép helyeken jártatok...Ez a sapi szuper!

11. Imádom a sapit! Lementettem a biztonság kedvéért a mintát, inspiráció már van, fonalat találok, csak neki kellene állni :-)

1. jó lementeni, ami tetszik, én is jártam úgy, hogy egy korábban ingyenes minta egyszer csak fizetőssé vált :)

12. Nagyon boldog, békés Karácsonyt kívánok!

1. köszönöm, Jucus. ugyanezt kívánom nektek is!

13. Csodaszép sapka készült!! :) Sokkal szebb így, ezekkel a színekkel, mint ez én élénkem, olyan puhának és melegnek látszik! :) Köszönöm

14. a tied éppen olyan, mint az eredeti :) nekem nagyon tetszik.

15. Gyönyörűek a fotóid ! A sapi is cuki .

16. Csak ismételni tudom az előttem szólókat! Nagyon tetszik a sapkád :) megnéztem a Ravelryn a többi projektet. Na jó, nem mind a 3033-at, csak az elejét meg a blogok kínálatát, és messze a te színösszeállításod a legjobb :) Gratula!

Örülök, hogy meglátogattál. Köszönök minden megjegyzést.