2011. szeptember 1.

Erdély

Két hetet töltöttünk Erdélyben,  gyönyörű tájakat  láttunk, csodálatos emberekkel ismerkedtünk meg, és sok-sok – számunkra nagyon fontos - helyet kerestünk fel. Vízparti városban élünk, minden szabad időnket a folyónál töltjük. Ha nyaralunk, kirándulunk, akkor talán éppen ezért leggyakrabban a hegyek közé vezet utunk.
A transzfogarasi úton kapaszkodtunk fel a Fogarasi-havasokba. Lélegzetelállító út vezet a 2000 méternél is magasabb csúcsok közé. Az augusztusi forróságból érkezve jól esett a jellegzetesen magashegységi, hűvös időjárás. És bizony jól jött a meleg ruha is!
A 90 km hosszú utat katonai célból, úgy negyven éve építették, 2042 m magasságig vezet fel, Összesen 578 hídja és viaduktja, valamint 5 alagútja van.
Alig szálltunk ki az autóból, az addig fejünk felett gomolygó felhők hirtelen ereszkedni kezdtek! Különleges élmény volt a sűrű ködben a 2034 m magasan fekvő Bilea-tó partján sétálni. Felettünk  a 2300-2400 méteres csúcsok, körülöttünk kézzel tapintható, sűrű felhő!
Gyalogtúráink következő helyszínei a Csomád-hegységben találhatók. A jellegzetes kénes szagot árasztó Büdös-hegyen és környékén a vulkáni utóműködés számos jele tapasztalható: száraz gázömlések, borvízforrások. Mofettáztunk is:  egy meredek ösvényen kapaszkodtunk fel az 1052 méteren fekvő torjai Büdös-barlanghoz. Az üregből kiáramló kénes-széndioxidos gázok gyógyhatása már régóta ismert.  Érdemes felkeresni az Apor lányok feredőjét, ahol Európában egyedülálló módon, nyolc forrásból tör elő bugyborékolva a különleges színű, timsós,  sósavat, kénsavat (vitriolt) tartalmazó víz.
Nem maradhattak ki a híres ikerkráterek, a híres Szent Anna-tó (Kelet-Európa egyetlen épen maradt krátertava) és a Mohos-tőzegláp. Kellemes séta a tó körül, a tőzeglápon egy érdekes túrán csodálhattuk meg a környék egyedülálló növényvilágát egy vezető segítségével.
A Hagymás-hegységben, a Gyilkos-tó fölé magasodó Kis-Cohárd sziklacsúcsára is felkapaszkodtunk.  1344 m, oda-vissza 6 km, az ajánlókban 3 órás túraként szerepel… hm…. biztosan nem alföldi emberekhez igazították a szintidőt…  Már nem először sétáltam körbe a tavat, de ezúttal föntről a tó és a környező hegyek látványa óriási élmény volt.
A nagy hőség ellenére a szikla megmászása után lelkesen folytattuk túránkat a Békás-patak mentén. A  függőleges, 200-300 méteres sziklafalak határolta nagyjából öt kilométer hosszú szorost az Oltárkő uralja. Estére értünk vissza a szállásra, gyors vacsora, tisztálkodás, félájultan az ágyba… Közepesen nehéz túranap, átlagos erőnléttel azért teljesíthető.
A szászsebesi Vörös-szakadékot a talajerózió formálta. Szélessége 800 m, magassága 80–100 méter. Anyaga vörösagyag, szürke, vörös és porhanyós fehér homokkő, vörös és téglaszín márga és fehér márgás mészkő.
Kőköz. Természeti szépségekben gazdag sziklaszoros a Torockó-Nagyenyed országúton. 250 m magas sima felületű sziklafalak szegélyezik az országutat.
Eltöltöttünk pár napot a Székelykő alatt megbúvó gyönyörű kis faluban, Torockón is. Egyszerűen nem tudtam betelni a falu fölé magasodó, az ablakunkból is jól látható óriási szikla látványával.
Reggeli után indultunk, így sokáig a sziklák árnyékában haladhattunk az egyre meredekebb ösvényen.
Amikor felértünk a csúcsra, hirtelen megváltozott az időjárás: sötét felhők gyülekeztek, a közelben valahol le is csapott a zivatar. Félelmetes, ugyanakkor gyönyörű látványban volt részünk. Végiggyalogoltunk a gerincen, majd a másik, elég meredek oldalon leereszkedve megkerültük a hegyet, miközben györködhettünk a sziklák körül kavargó, percenként változó felhők látványában.
Másnap a közeli Tordai-hasadékot jártuk végig. A mintegy 2 km hosszú szakadékban a Hesdát-patak mentén 200-250 méter magas sziklafalak között vezet a vadregényes út. Többnyire könnyen járható, a veszélyesebb részeken láncokba kapaszkodva haladhatunk.
 Persze nem csak a hegyeket jártuk: fürödtünk  a Medve-tóban, jártunk sóbányában, szász erődtemplomokban, kedves költőink, íróink emlékhelyein, gyönyörű falvakban és városkákban, felidéztük történelmünk nagy eseményeit, híres alakjait. Sokáig emlékezetes marad számomra egy hangulatos, verses nyárvégi séta a Házsongárdi temetőben.

1. Olyan ez a bejegyzés, mint a jó útikönyv: nemcsak igen alapos - mégsem megterhelő, hanem a csodás fotókkal kellően kedvcsináló, inspiratív is! :)
    Köszönjük Neked ezt a sok szép elkapott pillanatot! :))

2. köszönöm, nekem külön öröm, ha érezhető a leírásból és képekből, hogy mennyire jól éreztem magam.

3. de jó volt Nálad is olvasni... és lélekben újra utazni

Főkolomp is most számol be, mi június végén voltunk, de mindhárman máshol, máshogyan...

ráadásul Wass Albertet olvasok...

szóval köszönöm :))

4. Erzsó, köszönöm. már ott elhatároztam, hogy én is előveszek egy-két könyvet :)

5. Ahogy olvastam és néztem a képeket,egyre jobban vágytam a magas hegyek közé.Csodás helyeken jártatok!

6. érdemes. és nektek közel a magas-tátra, az is gyönyörű!

7. Tudtam, hogy valami szép bejegyzésre várakoztatod az olvasókat:)Nos, nálam a hegygerinc mellett gyülekező felhők itthon kiütötték a dűnéket egy időre. Köszönöm a csodás képeket!

8. Csodás helyeken jártál és gyönyörű fotókat készítettél!
    Gyerekkoromban voltam utoljára ezeken a tájakon..

9. Régóta vágyom már Erdélybe. Gyönyörű volt ez a beszámoló, köszönöm! Remélem, egyszer élőben is látom ezeket a helyeket. Magatok feje után mentetek? Vagy útikönyv segített?

10. Yoen, nem volt szándékos, most jutottam ide. a nyaralás tényleg csodálatos volt, örülök, ha néhány kép ezt vissza tudja adni.
    Judit Eszter, érdemes oda gyakrabban járni :)
    Mtünde, igazi útikönyvem nincs, én írom az útikönyvet mindig: összeszedem az tudnivalókat, képeket a netről, barátoktól, kinyomtatom. ezt visszük magunkkal, meg egy térképet. és közben sokat beszélgetünk a helyiekkel, ők is jó tippeket szoktak adni. és végül is nem először járok Erdélyben, de már vannak ötletek a következő útra is :)

11. Micsoda helyek, micsoda fotók...! De jó lehetett!

12. ez a beszámoló csak egy kis részlete volt az útnak: valóban óriási élmény volt :)

13. Very nice and beautifull pictures from you travels.
    Like te country

14. I was in Transylvania which is the central part of Romania.

15. Régesrég nem voltam sehol...
    De jól esett ez a virtuális utazás! Gyönyörű volt, köszi!:)

16. Adél, hidd el, nem olyan nagy dolog: megtervezzük, aztán indulás... semmi luxus, ott a sátor is szükség esetén, egyszerű szálláshelyek, kedves házigazdák, aztán már csak megyünk-megyünk-megyünk...

Örülök, hogy meglátogattál. Köszönök minden megjegyzést.