2012. augusztus 27.

Kő kövön


Kíváncsi vagyok, hányan ismerik fel a helyet, ahol legutóbb kirándultunk. Tavaly már jártunk itt, de akkor nem másztuk meg a hegyet a késő őszi sűrű köd miatt. Most Upponyból hazafelé  jövet végre ez is sikerült. 


 
A ciszterci apátságtól – melyet még a tatárjárás előtt kezdtek építeni – indultunk. 5 km-es tanösvény (amely valójában egy aszfaltozott! út) vezet a hegyre. Viszont a kanyargós szerpentinről – amely  egy régi bányaút, és melyet  szerencsére sorompó véd az autósok elől – gyönyörű a kilátás. A környező dombságon túl látni a Mátra vonulatait, sőt, jó időben a Magas –Tátrát is!



De az igazi meglepetés a hegy tetején vár. Egy hatalmas kősivatag, amelyet éles peremű fehér mészkősziklák szegélyeznek. Valósággal legyalulták a hegyet – egyes források szerint 7 millió köbméter hiányzik a csúcsáról. 






 

A bátrabbaknak érdemes a sziklák pereméről körülnézni! 


Búcsúzóul még egy kép, amelyen  látni az egész levágott hegyet: a Bélapátfalva fölé magasodó Bél-követ. Így, messziről is nagyon érdekes látvány, de ami fönn van, az nagyon különleges – és szerencsére egy ideje már védett is.

9 megjegyzés:

  1. A végére csak elárultad... :) Pedig már pont rájöttem, hogy Bakonybél felett a bükki-fennsík! Tényleg egyedülálló, és gyönyörű hely!

    VálaszTörlés
  2. Vajon milyen lehetett eredeti állapotában, ha ma is ennyire szép?

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörű helyeken jártatok :) Nem vagyok egy kimondottan túrázós alkat, de ezért a kőfennsíkért még én is felkapaszkodnék a hegyre...

    VálaszTörlés
  4. Kőbánya lehetett valamikor itt? Gondolom azért hiányzik a tető...:o)
    Mennyit túráztatok! Nem volt izomláz? :o))) Bár ez a látvány mindent megér :o)!

    VálaszTörlés
  5. Tünde, éppen ezt szerettem volna :) annyira valószerűtlen hely, ha csak a képeket látom, én bizony nem is jöttem volna rá.

    Csilla, én eddig ellene voltam mindenféle beavatkozásnak, amely megváltoztatja környezetünket, de attól tartok, ez a hely így lett ilyen különleges, szerintem korábban egy átlagos hegy lehetett erdőtakaróval. gondoljunk csak a káli-medencében a hegyestűre! a kőbánya nélkül az sem lenne az, ami :)

    Anna, ez nem volt nagy kapaszkodás, oda-vissza 10 km, enyhe emelkedők-lejtők. inkább kitartás, mint hegymászótudás. egy jó túracipő azért elkél, különösen a fenti a kövek miatt.

    Timi, valóban a kőbánya miatt hordták el a hegy egy részét, bélapátfalván volt egy cementgyár...

    VálaszTörlés
  6. Gyönyörüszép képek! Érdekes, még soha nem voltam a tetején, pedig nem egyszer kirándultunk arra :)

    VálaszTörlés
  7. Hena, biztos tudod, a hegy tetején 2002-ig bánya üzemelt. fogalmam sincs, mikor nyitották meg az érdeklődők előtt. a terület 2008-ban lett védett.

    VálaszTörlés
  8. Csodaszép hely, gyönyörű fotók!

    VálaszTörlés

Örülök, hogy meglátogattál. Köszönök minden megjegyzést.